miercuri, 24 septembrie 2014

In atentia membrilor CAR si a cetatenilor interesati sa devina membri ai CAR: va prezentam un PROIECT IN LUCRU

Dobanda ca la Banca, imprumut ca la Casa de Ajutor Reciproc!
 - obiectiv care ar trebui promovat de catre toate CAR-urile din Romania -

O echipa de conducere a CAR, eficienta si performanta, poate indeplini cele doua deziderate enuntate in titlu, printr-o politica inteligenta de stabilire a dobanzilor acordate membrilor CAR pentru sumele depuse (cotizatIe) si a celor percepute pentru sumele imprumutate. Oricare CAR se finanteaza din diferenta celor doua dobanzi.

In prezent multe CAR nu acorda membrilor lor dobanda pentru sumele cotizate sau, daca o acorda, aceasta este infima, simbolica, fapt care genereaza fie retineri ale membrilor in a cotiza cu sume mai mari, fie retineri din partea cetanilor cu privire la inscrierea in CAR. Aceste retineri pot fi indepartate prin acordarea unei dobanzi egale sau chiar superioare celor practicate de banci, intre 3 - 3,5% pe an, pentru sumele cotizate, in paralel cu dobanda de 8,5 % pe an, perceputa la sumele imprumutate. O politica inteligenta de ajustare a celor doua dobanzi de referinta ar stimula inscrierea in CAR si ar permite functionarea lor in siguranta.

Calculele matematice ne arata ca la o medie a  depunerilor de cotizatii de 3000 lei/membru, pentru a functiona optim, o CAR ar trebui sa aiba aproximativ 1500 de membri.

Apreciem ca echipa manageriala actuala a CAR Coeziunea Sociala poate face fata cu succes volumului de munca pe care il presupune administrarea unei CAR cu pana la 2000 de membri. In situatia in care numarul de membri va depasi acest prag, se va impune angajarea de personal suplimentar, acest fapt nefiind o problema deoarece, pe masura cresterii numarului de membri, vor creste si veniturile CAR. Mai mult, cresterea numarului de membri va crea disponibilitatile necesare ajustarii celor doua dobanzi de referinta  in favoarea membrilor CAR, fie prin reducerea dobanzii la imprumuturi, fie prin cresterea dobanzii la sumele cotizate.

In afara de utilizarea eficienta a dobanzilor practicate, se pune cu acuitate problema castigarii si mentinerii increderii cetatenilor in seriozitatea si profesionalismul CAR Coeziunea Sociala. Aceasta problema a fost tratata anterior printr-un alt articol postat pe site-ul de Internet (clic aici) si este permanent in atentia noastra. In contextul politic, economic si social al Romaniei, in conditiile dezbinarii si conflictelor intre diversele categorii de cetateni, a existentei cazurilor de delapidare si de faliment in randurile CAR dar si al bancilor, nevoia de incredere a cetenilor este mai acuta ca niciodata. In afara de profesionalismul dovedit al echipei care asigura administrarea sa, printre atu-urile CAR Coeziunea Sociala se numara si faptul ca acesta functioneaza pe langa doua organizatii puternice - Consiliul National al Societatii Civile (CNSC) si Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD), organizatii care au ca obiective eliminarea hotiei, coruptiei si incompetentei din structurile statului si coalizarea cetatenilor pentru eliminarea abuzurilor de orice fel din societatea romaneasca. Promovarea increderii se face si printr-o politica a transparentei maxime in gestionarea banilor membrilor CAR precum si printr-o politica prudentiala in gestionarea fondurilor. Este bine de stiut ca, in prezent, membrii echipei manageriale presteaza o munca voluntara, astfel incat intreg beneficiul obtinut de CAR se directioneaza spre constituirea unui fond de rezerva cat mai mare, in scopul asigurarii functionarii CAR fara sincope in situatii deosebite (cheltuieli neprevazute, restantieri, rai platnici, solicitari de imprumuturi urgente, etc).

Cetatenii trebuie sa stie ca o CAR este mai sigura decat o Banca, cel putin din doua motive: CAR imprumuta sume mici, astfel incat falimentul unor membri nu pune in pericol functionarea sa si, in al doilea rand, o CAR nu plaseaza bani in diverse fonduri speculative, cu grade de risc, asa cum fac bancile, in goana lor dupa profit.

In fine, cetatenii ar trebui sa analizeze si sa compare avantajele si dezavantajele plasarii banilor la CAR sau la banci. Avantajele  plasarii banilor la CAR Coeziunea Sociala sunt:

  1. CAR Coeziunea Sociala nu percepe nici un fel de comisioane sau dobanzi suplimentare (de analiza dosar, comision de administrare cont, etc.) sau penalitati de retragere. Nu putine sunt cazurile in care clientii bancilor se trezesc ca, la lichidarea unui depozit, nu numai ca nu beneficiaza de dobanda, dar mai au de platit diferite sume care le diminueaza din depunere.
  2. Birocratie minima si posibilitata economisirii timpului prin aplicarea procedurilor de lucru la distanta.
  3. Dobanda similara bancilor sau chiar mai mare pentru sumele cotizate de catre membrii CAR si dobanda mult mai mica la imprumuturile efectuate de acestia.
  4. Posibilitatea retragerii, in orice moment, toal sau partial,  a sumelor cotizate, cu calcularea dobanzilor la zi si fara aplicarea de penalitati.
Ca plasarea banilor la CAR este mai profitabila decat plasarea lor la banci il demonstreaza si faptul ca insisi salariatii multor sucursale teritoriale ale bancilor au propriul lor CAR. Daca veti rasfoi tabelele cu toate CAR-urile din judetele tarii, publicate de noi pe paginile CNSC, veti descoperi acest fapt (dati clic pe denumirea judetului, apoi accesati tabelul din caseta plasata pe pagina judetului respectiv, in zona din dreapta sus a paginii).

Deoarece intelegem ca avem o mare responsabilitate in gestionarea in siguranta a banilor cetatenilor, dupa cum probabil ati constatat, CD al CAR a stabilit formulare si proceduri de lucru simple dar sigure, astfel incat banii imprumutati sa poata fi recuperati rapid, in orice situatie.

Suntem si vom fi preocupati de facilitarea accesului la serviciile CAR pentru cetatenii domiciliati in localitati izolate, care nu au acces la Internet sau la telefon mobil, dar si pentru acei care nu stiu sa foloseasca serviciile de transfer bancar online (24 Banking,  Internet Banking, Mobile Banking, etc). In acest sens vom extinde atributiile actuale ale reprezentantilor teritoriali ai CAR Coeziunea Sociala. Ne gandim aici si la dorinta multor varstnici care, in intelepciunea lor, ar dori sa cotizeze la CAR sume relativ mici, luna de luna, pentru ca  familiile lor sa nu resimta si socul financiar pe langa cel emotional inerent, in situatia decesului.

 

Putem afirma ca actuala echipa de conducere a CAR Coeziunea Sociala si-a asumat o sarcina sociala cu dublu scop: acela de a ajuta cetatenii Romaniei sa-si gestioneze mai bine micile economii, ferindu-i de camatari si casele de amanet, si acela de a contribui la educarea copiilor si tinerilor in spiritul unei vieti echilibrate, in care economia si cumpatarea sa fie la loc de cinste. Pentru acest ultim obiectiv, am modificat Statutul CAR pentru a putea lansa, cu data de 15 octombrie 2014 un program al CAR dedicat elevilor si studentilor care nu obtin venituri dar care, cu ajutorul parintilor si bunicilor doresc sa economiseasca sume de bani si, in perspectiva, sa devina membri cu drepturi depline ai CAR Coeziunea Sociala, odata cu terminarea studiilor si angajarea lor in munca.

 

In concluzie:

Dorim si speram sa va dam vestea buna ca, incepand cu data de 01.01.2015, CAR Coeziunea Sociala va acorda pentru sumele cotizate de catre membrii sai o dobanda anuala intre 3 - 3,5% si va mentine nivelul dobanzii la imprumuturi la nivelul anului 2014, respectiv 8,5% pe an (0,7% pe luna).

 

Cu data de 01.01.2015, juristii CAR Coeziunea Sociala vor organiza un serviciu de consultanta juridica pentru acei membri CAR care sunt in pragul pensionarii, pe probleme specifice sistemului de pensii.

 

Asteptam propunerile si observatiile dvs. in legatura cu acest proiect la car.coeziuneasociala@gmail.com.

 

COMITETUL DIRECTOR AL CAR COEZIUNEA SOCIALA