Dobanda
ca la Banca, imprumut ca la Casa de Ajutor Reciproc!
- obiectiv care ar trebui promovat de catre
toate CAR-urile din Romania -
O
echipa de conducere a CAR, eficienta si performanta, poate indeplini cele doua
deziderate enuntate in titlu, printr-o politica inteligenta de stabilire a
dobanzilor acordate membrilor CAR pentru sumele depuse (cotizatIe) si a celor
percepute pentru sumele imprumutate. Oricare CAR se finanteaza din diferenta
celor doua dobanzi.
In
prezent multe CAR nu acorda membrilor lor dobanda pentru sumele cotizate sau,
daca o acorda, aceasta este infima, simbolica, fapt care genereaza fie retineri
ale membrilor in a cotiza cu sume mai mari, fie retineri din partea cetanilor
cu privire la inscrierea in CAR. Aceste retineri pot fi indepartate prin
acordarea unei dobanzi egale sau chiar superioare celor practicate de banci, intre
3 - 3,5% pe an, pentru sumele cotizate, in paralel cu dobanda de 8,5 % pe an,
perceputa la sumele imprumutate. O politica inteligenta de ajustare a celor
doua dobanzi de referinta ar stimula inscrierea in CAR si ar permite functionarea
lor in siguranta.
Calculele
matematice ne arata ca la o medie a depunerilor de cotizatii de 3000 lei/membru,
pentru a functiona optim, o CAR ar trebui sa aiba aproximativ 1500 de membri.
Apreciem
ca echipa manageriala actuala a CAR Coeziunea Sociala poate face fata cu succes
volumului de munca pe care il presupune administrarea unei CAR cu pana la 2000
de membri. In situatia in care numarul de membri va depasi acest prag, se va
impune angajarea de personal suplimentar, acest fapt nefiind o problema
deoarece, pe masura cresterii numarului de membri, vor creste si veniturile
CAR. Mai mult, cresterea numarului de membri va crea disponibilitatile necesare
ajustarii celor doua dobanzi de referinta
in favoarea membrilor CAR, fie prin reducerea dobanzii la imprumuturi,
fie prin cresterea dobanzii la sumele cotizate.
In
afara de utilizarea eficienta a dobanzilor practicate, se pune cu acuitate
problema castigarii si mentinerii
increderii cetatenilor in seriozitatea si profesionalismul CAR Coeziunea
Sociala. Aceasta problema a fost tratata anterior printr-un alt articol
postat pe site-ul de Internet (clic
aici) si este permanent in atentia noastra. In
contextul politic, economic si social al Romaniei, in conditiile dezbinarii si
conflictelor intre diversele categorii de cetateni, a existentei cazurilor de
delapidare si de faliment in randurile CAR dar si al bancilor, nevoia de
incredere a cetenilor este mai acuta ca niciodata. In afara de profesionalismul
dovedit al echipei care asigura administrarea sa, printre atu-urile CAR
Coeziunea Sociala se numara si faptul ca acesta functioneaza pe langa doua
organizatii puternice - Consiliul
National al Societatii Civile (CNSC) si Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate (SCMD), organizatii care au ca obiective eliminarea hotiei,
coruptiei si incompetentei din structurile statului si coalizarea cetatenilor
pentru eliminarea abuzurilor de orice fel din societatea romaneasca. Promovarea
increderii se face si printr-o politica a transparentei maxime in gestionarea
banilor membrilor CAR precum si printr-o politica prudentiala in gestionarea
fondurilor. Este bine de stiut ca, in prezent, membrii echipei manageriale
presteaza o munca voluntara, astfel incat intreg beneficiul obtinut de CAR se
directioneaza spre constituirea unui fond de rezerva cat mai mare, in scopul
asigurarii functionarii CAR fara sincope in situatii deosebite (cheltuieli
neprevazute, restantieri, rai platnici, solicitari de imprumuturi urgente,
etc).
Cetatenii
trebuie sa stie ca o CAR este mai sigura decat o Banca, cel putin din doua motive:
CAR imprumuta sume mici, astfel incat falimentul unor membri nu pune in pericol
functionarea sa si, in al doilea rand, o CAR nu plaseaza bani in diverse
fonduri speculative, cu grade de risc, asa cum fac bancile, in goana lor dupa
profit.
In
fine, cetatenii ar trebui sa analizeze si sa compare avantajele si
dezavantajele plasarii banilor la CAR sau la banci. Avantajele plasarii banilor la CAR Coeziunea Sociala
sunt:
- CAR Coeziunea Sociala nu percepe nici un fel de comisioane sau dobanzi suplimentare (de analiza dosar, comision de administrare cont, etc.) sau penalitati de retragere. Nu putine sunt cazurile in care clientii bancilor se trezesc ca, la lichidarea unui depozit, nu numai ca nu beneficiaza de dobanda, dar mai au de platit diferite sume care le diminueaza din depunere.
- Birocratie minima si posibilitata economisirii timpului prin aplicarea procedurilor de lucru la distanta.
- Dobanda similara bancilor sau chiar mai mare pentru sumele cotizate de catre membrii CAR si dobanda mult mai mica la imprumuturile efectuate de acestia.
- Posibilitatea retragerii, in orice moment, toal sau partial, a sumelor cotizate, cu calcularea dobanzilor la zi si fara aplicarea de penalitati.
Ca
plasarea banilor la CAR este mai profitabila decat plasarea lor la banci il
demonstreaza si faptul ca insisi salariatii multor sucursale teritoriale ale
bancilor au propriul lor CAR. Daca veti rasfoi tabelele cu toate CAR-urile din
judetele tarii, publicate de noi pe paginile CNSC, veti descoperi acest fapt (dati clic pe denumirea
judetului, apoi accesati tabelul din caseta plasata pe pagina judetului
respectiv, in zona din dreapta sus a paginii).
Deoarece
intelegem ca avem o mare responsabilitate in gestionarea in siguranta a banilor
cetatenilor, dupa cum probabil ati constatat, CD al CAR a stabilit formulare si
proceduri de lucru simple dar sigure, astfel incat banii imprumutati sa poata
fi recuperati rapid, in orice situatie.